جشن «امام رضایی‌ها» در سراسر کشور برگزار می‌شود ۱۱ هزار جشن «زیر سایه خورشید» در کشور، دل‌های عاشقان را روانه حرم امام مهربانی‌ها کرد برگزاری جشن خیابانی خانوادگی در شب ولادت امام‌رضا‌(ع) جشنواره امام‌رضا‌(ع) بر ترویج معارف اهل‌بیت(ع) تأکید ویژه دارد آماده‌سازی پوش ضریح مطهر رضوی در آستانه سالروز ولادت امام رضا (ع) یادی از شهید محمدمهدی خادم الشریعه | مجاور ابدی ایوان طلا درباره حدیث سلسله‌الذهب | دژ توحید و امامت در کلام حضرت رضا(ع) همه چیز درباره مهمانسرای حضرت رضا علیه السلام | بفرمایید برکت اختتامیه جشنواره شعر ملی کودک و نوجوان رضوی برگزار شد + فیلم آزادی ۹ نفر از زندانیان بیرجند به برکت حضور پرچم رضوی برگزاری «جشن بزرگ امام‌رضایی‌ها» در مشهد مقدس + جزئیات گردهمایی دست‌اندرکاران همایش جهانی شیرخوارگان حسینی در حرم رضوی (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) خطیب فرهنگ | درباره مرحوم فخرالدین حجازی سیاست‌ورزی در پس پرده آکادمیا گردهمایی رؤسای ستاد‌های توسعه و بازسازی عتبات عالیات کشور، در مشهد برگزار شد + فیلم توزیع ۳۰۰۰ غذای گرم بین سیل زدگان منطقه سیدی مشهد خدمات آستان قدس رضوی به مردم سیل‌زده مشهد | اختصاص ۱۰۰ واحد رایگان در زائرشهر رضوی نقاره حاجت‌ها
سرخط خبرها

۲ نکته مهم در باب تربیت فرزند

  • کد خبر: ۲۱۶۹۱۴
  • ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۰
۲ نکته مهم در باب تربیت فرزند
یکی از نکات زیبایی که در احادیث ما آمده است و کمتر به آن توجه می‌شود، این است که مایی که مذهبی هستیم، معمولا نام مذهبی روی بچه‌های خود می‌گذاریم، اما به این نکته توجه نمی‌کنیم که این اسم حرمت دارد و حرمت می‌آورد. 

روایات زیادی درباره تربیت فرزند داریم و به‌طورکلی موضوع تربیت نیکو، یکی از موضوعات مهم در دین ماست؛ به‌خصوص درباره فرزندانی که پدر و مادر آرزو‌های زیادی برای آنها دارند، ولی متأسفانه گاهی‌اوقات از آنها غفلت می‌کنند و مرتکب رفتاری می‌شوند که آثار سوئی دارد و بر شخصیت فرزندان و تربیت آنها، تأثیر نامطلوب می‌گذارد که در این یادداشت به دو نمونه از این رفتار‌ها اشاره می‌کنیم.

یکی از رفتار‌هایی که گاهی دربین بعضی پدر و مادر‌ها دیده می‌شود، این است که وقتی بچه نق می‌زند و گریه می‌کند و بهانه می‌گیرد، آنها هم کنترل خود را از دست می‌دهند و شروع می‌کنند به بدوبیراه گفتن به بچه و مرگ و کوفت، نثار بچه می‌کنند، درحالی‌که یکی از امتحان‌های الهی و موقعیت‌هایی که انسان می‌تواند نظر خداوند را به خود جلب کند و غفران و بخشش الهی را شامل حال خویش کند، همین موقعیت‌هاست که دقیقا روایاتی نیز در این‌باره داریم.

پیامبر خدا (ص) می‌فرمایند: «لاتَضْرِبُوا أَطْفالَکُمْ عَلى بُکآئِهِمْ...: اطفال خود را به‌سبب گریه‌شان، کتک نزنید» (وسائل‌الشیعه، ج۱۵، ص ۱۷۱)؛ همان موضوعی که متأسفانه دربین بعضی مادر‌ها دیده می‌شود که بچه ناراحت را کتک می‌زنند تا او را ساکت کنند، درحالی‌که در روایت زیبای دیگری از پیامبری که مظهر رحمت بی‌انت‌ها و اخلاق است، آمده است: «مَنْ بَکى صَبىٌّ لَهُ فَاَرْضاهُ حَتّى یُسَکِّنَهُ، اَعْطاهُ ا... عَزَّوَجَلَّ مِنَ الْجَنَّه ِحَتّى یَرْضى: هرکه کودک گریان خود را راضى کند تا آرام شود، خداوند از بهشت آن‌قدر به او مى‌دهد تا راضى شود». (فردوس، ج۳، ص ۵۴۹).

یکی دیگر از نکات زیبایی که در احادیث ما آمده است و کمتر به آن توجه می‌شود، این است که مایی که مذهبی هستیم، معمولا نام مذهبی روی بچه‌های خود می‌گذاریم، اما به این نکته توجه نمی‌کنیم که این اسم حرمت دارد و حرمت می‌آورد. 

اهل‌بیت (ع) که احترام گذاشتن ما به فرزندانمان را از ما می‌خواهند، به ما می‌گویند که نام مذهبی گذاشتن، وقتی تأثیر خودش را در زندگی فرزند ما می‌گذارد که حرمت این نام را هم نگه داریم و او را به‌نیکویی صدا بزنیم و در این موضوع، فرقی بین دختر و پسر بودن فرزند نیست؛ مثلا یکی از بیشترین نام‌هایی که ما مسلمان‌ها روی فرزندانمان می‌گذاریم و از بیشترین نام‌های نیک در دنیا هم هست، نام محمد است. درباره این نام، روایتی داریم که پیامبر خدا (ص) می‌فرماید: «إِذا سَمَّیْتُمُ الْوَلَدَ مُحَمَّدًا فَأَکْرِمُوهُ وَ أَوْسِعُوا لَهُ فِى الْمَجْلِسِ وَ لاتَقْبَحُوا لَهُ وَجْهًا: هرگاه نام فرزند را «محمد» گذاشتید، به او احترام بگذارید، برایش جا باز کنید و با وى ترشرویى نکنید». (بحارالانوار، ج۱۰۴، ص ۱۲۸).

از آن‌طرف، بیشترین نام مذهبی در دختر‌های ما فاطمه است. در مورد این نام مقدس هم در روایتی از امام‌صادق (ع) آمده است به شخصى که نام دخترش را «فاطمه» نهاده بود، فرمودند: «.. إِذا سَمَّیْتَها فاطِمَهَ فَلاتَسُبُّها وَ لاتَلْعَنْها وَ لاتَضْرِبْها: اکنون که نام او را «فاطمه» نهاده‌اى، دشنامش نده. نفرینش نکن و کتکش نزن». (کافى، ج۶، ص۴۸).

از خداوند بزرگ می‌خواهیم همه ما را از پیروان راستین محمد (ص) و آل‌محمد (ع) قرار دهد و با توفیق انجام وظیفه در برابر فرزندانمان، آنها را مایه افتخار و باقیات‌صالحات برای ما قرار بدهد. ان‌شاءا...!

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->